Persbericht - Neil Stewart, Dec 4 2019

Bijna 80% van de commerciële leiders is enthousiast en 'klaar' voor de toekomst

Social, Voice en Conversational Commerce bepalen de boardroom-agenda's van 2020

Amsterdam, 4 december 2019: In een onzeker en uitdagend retaillandschap presenteren commerciële leiders uit diverse branches een positief beeld. Volgens onderzoek van Wunderman Thompson Commerce ziet 79% van de ondervraagde commerciële leiders kansen om te profiteren van de mogelijkheden die online retail en digitale innovaties bieden.

Het 'Ready or Not? The Digital Commerce Leader' rapport belicht uitdagingen waar commerciële leiders uit het VK en de VS tegenaanlopen bij het implementeren van digitale toepassingen en het aanpassen aan toekomstige klantbehoeftes.

“Social Commerce wordt het belangrijkste verkoopkanaal”

Commerciële leiders die vooruit plannen met het oog op innovatie zien de toekomst uiterst positief. 71% van de ondervraagde leiders heeft er vertrouwen in dat ze een goed beeld hebben van hoe de toekomst van retail eruit gaat zien. Ze geloven met name dat social commerce (20%) in de komende tien jaar het belangrijkste kanaal gaat worden, meer nog dan webshops van merken (19%) en online marketplaces (17%).

Digitale leiders verwachten dat naast social commerce (70%) ook innovaties in Conversational (70%) en Voice (68%) Commerce cruciaal worden.

Commerciële leiders zijn van mening dat dit de drie grootste kansen in online retail zijn:

1. Een betere kans op groei binnen hun branche (20%)
  2. Een beter concurrentievermogen (20%)
  3. Een verbeterde afstemming op de eisen van klanten (16%)

"Gemiddeld 54% van de digitale projecten werd vorig jaar als mislukt beschouwd"

Ondanks de positieve stappen die digitale leiders hebben gezet, zijn er nog genoeg uitdagingen. Gemiddeld 54% van de digitale projecten werd vorig jaar als mislukt beschouwd. Bij de vraag waarom, wees de meerderheid van de leiders op een gebrek aan klantafstemming (34%), slechte logistiek (29%) en onvoldoende investeringen (29%). 51% gaf zelfs toe er niet in te geloven dat hun organisatie genoeg in eCommerce heeft geïnvesteerd; nog eens 28% zei dat digitale projecten te snel vooruitgaan en een echte strategie missen.

"72% geeft toe eigenlijk meer geld in Amazon te moeten investeren"

Digitale leiders zijn druk bezig met online marketplace strategieën; wel of niet verkopen op Amazon? 34% van de commerciële leiders ziet Amazon als een concurrent, waarbij 81% het er mee eens dat Amazon goed is voor de digitale commerce-industrie als geheel en zelfs 77% kijkt naar Amazon ter inspiratie. Bovendien geeft bijna 72% toe dat ze eigenlijk meer geld in Amazon moeten investeren.

Ondanks de geluiden om meer te investeren in Amazon, wordt deze retailreus door de meerderheid van de commerciële leiders als een barrière gezien. Meer dan de helft zegt dat Amazon de groei van hun organisatie tegenhoudt en gelooft dat retailers beter af zouden zijn zonder. Hoewel Amazon een concurrent is, is het ook een platform dat merken en retailers enorme mogelijkheden biedt om miljoenen consumenten wereldwijd te bereiken; dit bereik zal nog verder toenemen zodra Amazon toegang krijgt tot de grote winkelstraten.

Meer gedetailleerde resultaten van het onderzoek lees je in ons nieuwe rapport ‘Ready or Not’? The Digital Commerce Leader. Klik hier om het te lezen.

~ EINDE ~

Over het onderzoek
Onderzoek voor dit rapport werd uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Censuswide. In totaal zijn 503 senior beslissers (inclusief c-suites) in digitale handel geïnterviewd in oktober 2019; 252 in het VK en 251 in de VS.